Personligbudsjett versjon 2.0 er nå klar for nedlasting. Her er det lagt til en del mindre endringer og rettelser etter innspill fra brukerne. Det er også lagt til noen nye grafer. Lykke til med å ta kontroll over økonomien også i 2013!
Last ned:
Personligbudsjett versjon 2.0 er nå klar for nedlasting. Her er det lagt til en del mindre endringer og rettelser etter innspill fra brukerne. Det er også lagt til noen nye grafer. Lykke til med å ta kontroll over økonomien også i 2013!
Last ned:
Hei, dette ser så bra ut!! Synes konseptet virker så bra, og prosessen med å vurdere kategoriene i regnskapet fikk meg til å retenke økonomien min.
To spørsmål:
1) Kategoriene er utilstrekkelige for meg. Ettersom jeg jobber frilans og har et enkeltmannsforetak må jeg ha en kategori for foretaket i reknskapet. Og jeg har voksne barn… Kan jeg endre kategoriene og flyttet litt på andre beskrivelser for å få det til å stemme for meg?
2)Jeg har lagt inn tallene fra mine tre bankutskrifter for januar 2014 i input. Men det skjer ingenting i reknskapet, bare error-merker. Jeg har trykket F9, men det skjer ingenting. Jeg har mac, er det et problem??
I tilfelle må jeg vite det før jeg fortsetter å legge inn…..
Kristin
@kristin
1) Du kan gjerne endre kategoriene om du ønsker det. Ikke all statistikken vil bli riktig da, men så lenge du ikke bruker det så er det ikke så viktig. Du kan endre navnet på kategoriene direkte i kolonne C i arket “regnskap”. Om du også vil endre oversikten på toppen av input arket må du gå til arket som heter “KategoriNavn” og gjøre endringene der.
2) Filen vil uansett oppdatere seg når du velger å lagre den. Om du fortsatt ikke får opp noe så er det noe som er feil.
Hei
Når jeg legger noe i input blir dette ikke overført til regnskap. Eksempel tallene blir bare liggende. Hva er galt?
Kan Jarl legge ut sin version?
mvh
OLE
PS: ser veldig bra ut om det hadde fungert.
Jeg skal nok være forsiktig med å legge ut noe. I all hovedsak har jeg kun prøvd å få til en fra lønn til lønn regnskapsmetode.
Mitt ark er bare en vits i forhold til funksjonalitet sammenlignet med personligbudsjett så jeg vil sterkt anbefale å heller finne ut hva som har gått galt.
@Ole
Får du en feilmelding når du prøver å oppdatere/lagre arket ditt? I så tilfelle er sjansen stor for at du bruker feil format i enten kolonnen for dato eller i kolonnene for verdier. Typisk punktum i stedet for komma.
Jeg brukte arket ditt før fordi det jo er et meget bra ark for å holde en generisk oversikt over pengebruk. Men det er et viktig uadressert problem i arket ditt. Selv har jeg laget mitt eget som summerer alle inntekter og utgifter innen en gitt måned fra og med lønningsdato til and not including lønningsdato i neste måned. Dette gir en reell oversikt over det man faktisk har til rådighet inntil man får neste lønning. Det som er før lønning kommer på forrige måned.
@Jarl
Takk for innspill!
Du har nok et poeng at noen vil foretrekke å få oversikten pr. lønning og ikke pr. mnd. Jeg tenker det er en smak sak. Selv liker jeg å ha det pr. mnd. Særlig når jeg skal bruke dette i forhold til banken så tenker jeg at det gir et bedre inntrykk å ha det pr. mnd. Om jeg får god tid etterhvert så kan jeg lage en funksjon som gjør at man kan velge mellom disse to modellene.
Endelig har jeg funnet ett regnskap/budsjett for meg som trenger en oversikt over HVA jeg bruker pengene mine på. Dette her var MIDT I BLINKEN Tusen takk.
Hei, er det mulig å kunne endre postene inn/UT til å gå på -(minus fortegn) eller uten fortegn (som INN) istedenfor+
så en kolonne og avhengig av – fortegn på utgående poster eller uten registrert som positiv.
Da min bank ikke har feltene inn/ut kolonnene.
er relativt flink på excel, men istedenfor å lete etter “logikken” bak det, tenkte jeg bare å høre først =)
Mvh
Andreas
@Andreas
Ja, det er fullt mulig. Om du kan litt Excel så får du det nok fint til. Et alternativ er å bruke en IF formel for å splitte opp beløpene i to kolonner, slik at de passer inn i det formatet som eksisterer nå.
Takk, jeg fant ut at det var enklere å lage en macro istedenfor en IF kommando, da skjemaet ikke liker at man har formler i noen av cellene som blir brukt i regnskapet
her var min løsning i alle fall.
Private Sub Workbook_BeforeSave(ByVal SaveAsUI As Boolean, Cancel As Boolean)
Dim l As Long
For l = 23 To 2000
If IsNumeric(Cells(l, 5)) Then
If Cells(l, 5).Value 0 Then
Cells(l, 8).Value = Cells(l, 5).Text
Cells(l, 5).Value = “”
End If
End If
Next l
Cells.Select
Cells.Replace What:=”-“, Replacement:=””, LookAt:=xlPart, SearchOrder:= _
xlByRows, MatchCase:=False, SearchFormat:=False, ReplaceFormat:=False
End Sub
Jeg får også opp #Value! flere steder i regnskapsarket. Hva gjør jeg feil her? Ble jo så glad da jeg fant dette budsjettet fordi det gir så god oversikt. Så nedtur da #Value! dukket opp. Hjelp
@Bjørg Anita
#value er en feilmelding som dukker opp når tallene eller datoene er i feil format. F.eks om man benytter punktum i stedet for komma i et tall.
Hei igjen, og takk for respons.
Jeg har sjekket, og datoformat er riktig samt at det er benyttet komma i G og H.
Fortsatt kommer det opp “#VALUE!” i Regnskap-foilen… Finnes det ytterligere tips?
Hei!
På INPUT komme jeg ikke lenger enn til den grønne boksen på linje 18. Hva skal jeg gjøre? Jeg får ikke lagt inn noen data.
Versjon 2.0 på Mac.
Jeg har kopiert inn input fra nettbanken (Handelsbanken) og lagret dokumentet. På regnskapsiden står følgende i samtlige celler: “#VALUE!”. Har du noen innspill til hvordan dette kan korrigeres?
Mottas i så fall med takk!
@Lars Andreas
Det betyr at data i en av følgende kolonner B, G, H, I er i feil format. Typisk at dato (kolonne B) ikke er i format dd.mm.aaaa eller at det er benyttet punktum i stedet for komme i kolonne G eller H.
Hei.
Kommer det en utgave for 2014 snart? Er det planlagt noen endringer, eller kan jeg likegjerne endre på årstallene selv i dagens arbeidsbok?
Det er mulig det kommer en ny versjon til 2014, men den vil ikke inneholde mye nytt. Jeg tenker å gjøre et par ting mer dynamisk. Evt. om det dukker opp noen forslag / ønsker så ser jeg på dem om jeg får tid.
Nå er jeg ikke helt med. Hvordan får jeg sammenlignet år for år hvis jeg sletter filen og starter på nytt?
Har en akrfane som heter flere år. Hvordan tar jeg vare på dataene for i år?
Det er kun gjort plass til 12 mnd. i arket ‘regnskap’. Med litt koding kan du utvide dette til å gjelde flere år om du ønsker det. Ellers er alternativet å kopiere inn resultatet for tidligere år inn i arket ‘flere år’ for sammenligning.
Hei, og takk for fint regneark.
Hva gjør jeg når vi kommer til 2014? Arkene går jo bare ut 2013
Atle
@Atle
Når du skal begynne på et nytt år så tar du en kopi av filen og sletter det du har lagt inn i input arket.
Hei,
Takk for fantastiks bra excelark! Det har seriøst reddet meg fra økonomiske problemer. Jeg hadde 7 forskjellige kredittkort, og helt uoversiktilig økonomi. Men satt en dag og la inn alle utgifter/inntekter (ca 1000stk!) for de siste 7 månedenen fra alle kredittkort og kontoer og kategoriserte de. En måned etter det er jeg kvitt all kredittkortgjeld, har stålkontroll på økonomien og nå sparer hele 3000 NOK i måneden ved at jeg tar lurere valg basert på det jeg har lært.
Har lagt til noen funksjoner i programmet. En knapp som splitter en utgift (det eneste den gjør er at jeg merker en linje, så kopierer den den nedefor)- Fint for å kunne splitte en utgift der deler bør være utlegg og det andre bør kategoriseres på noe annet. Har også lagt til en funksjon så jeg vet hvor langt jeg hver måned er bak eller foran budsjett. (Jeg er litt ivrig og følger med økonomien gjennom hele måneden).
Takk igjen
@Kristian
Takk for hyggelig tilbakemelding! Send meg gjerne en versjon av utbedringene du har laget i filen.
Lykke til videre!
Jeg har prøvd dette før med OpenOffice eller LibreOffice. Men det funket dårlig logisk nok. Så da jeg fikk nytt Windows OS nærmere sagt åttern så tenkte jeg at jeg likesågodt kunne selge sjela mi for office pakken også. Ved å bruke budsjettet ditt får jeg mye bedre oversikt enn på Min økonomi på DNB. Man kan fort bli sløv av DNB sin økonomi løsning hvor alt skjer automatisk. Eneste problemet jeg ser med regnearket er at jeg har fem kontoer som brukes regelmessig. Da må jeg kopiere og fikse på 5 regneark fra DNB, alterantivt lime alt inn i et nytt, legge til to kolonner, flytte på rentedato kolonnen osv. Det er ikke noe problem for meg som er systemutvikler. Men kanskje jeg skal spørre DNB om å lage en løsning hvor jeg kan laste ned valgte kontoers kontoutskrift i ett regneark. Det ville gjort det mye enklere
Alt i alt er jeg nå veldig glad i regnearket. I gets the job done
@Jarl
Takk for hyggelig tilbakemelding.
Du vil antagelig gjøre det lettere for deg selv om å tilpasser input arket til å passe med de kolonnene som eksporten fra DNB gir deg. Du kan gjerne legge til eller tar bort kolonner i input arket, så lenge du ikke sletter noen av de kolonnene som har farger i linje 21.
Fantastisk bra budsjettmal! Endelig kan vi få stålkontroll på økonomien, og ikke bare en viss peiling på hvor mye vi bruker. Grugleder meg til å se hvordan dette går! Vil forøvrig anbefale deg å få laget en ny nettside, denne siden er rett og slett ubrukelig (beklager mine krasse tilbakemeldinger, men jeg jobber innenfor dette og vet hva jeg snakker om) Du vil nok få vanvittig mye mer trafikk på siden og ikke minst kommer mange fler til å bruke dette dersom det blir litt mer oversiktlig og moderne Men budsjettet og regnearket er virkelig super! Kjempebra jobba og tusen takk!
@Lise
Takk for hyggelig tilbakemelding når det gjaldt budsjettet. Når det gjelder nettsiden så er det nok mye som kunne vert gjort med den. For øyeblikket har jeg dessverre ikke tid til å produsere innhold, den fungerer nå mest som et skall for nedlasting av budsjettet.
Jeg er utrolig glad for denne forklaringen som du gir. Jeg selv hadde problemer når jeg skulle sende en oversikt over de viktigste inn og utgiftene på en mnd. Jeg tok å merket av budskjettet og kopierte den til en ledig epost side, men da jeg skulle redigere bort sånne små uviktige utgifter ja, da fikk jeg det rett og slett det ikke til . Vet ikke om det går å korigere et av dlikt budskjett. Dersom du skulle ha noen formening om hvordan en redigerer et orginalbudskjett fra en bank som er klar for sending ja, da hadde jeg blittt svært takknemlig. Mvh Heidi Teigland
@Bjørg
Jeg vet ikke helt om jeg forstår hva du mener. Om kontoutskriften du får ut fra banken din er delt inn i andre kolonner enn det som er i input arket i budsjettet så må du tilpasse kolonnene i input arket tilsvarende.