“For et flott budsjett du har levert! Hadde bare alle vært som deg.“ – Kundebehandler Sparebanken Vest
Les mer om budsjettet her.
Hva koster det?
Filen er gratis å bruke og gratis å laste ned. Om du har nytte av budsjettet så gjør meg gjerne en tjeneste: Legg inn en kommentar eller send meg en e-post med dine forslag til forbedringer.
Siste versjon tilgjengelig:
Excel 2013 format:
Last ned PersonligBudsjett v. 3.2
(Deler av regnearket fungere også i Excel 2010 om man laster ned PowerPivot add on (gratis))
Excel 2007 format:
Last ned PersonligBudsjett v.2.0
Excel 2003 format:
Last ned Personligbudsjett v. 1.00
Budsjett med eksempel data:
Få et inntrykk av hvordan hele budsjettet virker: Last ned Personligbudsjett v. 1.5 eksempel data.
Tidligere versjoner:
Excel 2007 format
Last ned PersonligBudsjett v. 1.72
Last ned Personligbudsjett v. 1.50
Last ned Personligbudsjett v.1.00
Excel 2003 format:
Last ned PersonligBudsjett versjon 0.8
Les hjelp arket i filen før du begynner. Se også i hjelp kategorien her på siden. Send gjerne en e-post til mail (at) personligbudsjett.no om du her spørsmål, kommentarer eller forslag til forbedringer.
Om du ikke skulle være fornøyd med budsjettet du finner over, eller ønsker å supplere dette, kan du ta en titt på andre gratis ressurser som finnes.
Lykke til!
I det siste får jeg ikke åpnet exel filen i det hele tatt. Får umiddelbart en feilmelding. Noen ganger går det i gjennom og jeg får etter få sekunder en feilmelding som sier at jeg har for lite minne. Exel foreslår at jeg innstallerer 64bit versjon, det har jeg gjort, men ingen forbedring. Jeg kjører også Win10 og Office 365, men det har fungert med disse systemene tidligere.
Jeg har tre år i regnskapet, men forsøkte å laste ned en ren fil fra nettsiden her nå, den fungerer heller ikke. Hva kan dette skyldes?
Hei.
Har Excel 2010, funker hele regnearket på den siste versjon 3.2?
eller må jeg bruke versjon 2 ?
Mvh
Thomas
ser veldig bra ut, men sliter med excel 2016. virker som oppbyggingen av arkene har endret seg ettersom inntektstall ikke endrer seg når du editerer
@frifo
Du må trykke på “oppdater alt” om det er versjon 3 du benytter, for at tallene skal oppdatere seg.
Hei, vil bare si at dette budsjettet er kanskje det beste jeg noensinne har brukt.
Det tar litt tid å sette det opp, men til gjengjeld så får man oversikt over hva som virkelig drar pengene ut av pungen. For meg var det bilen, så det blir buss fremover for meg.
Tilbakemelding:
Jeg fant ut at på inputarket i F-kolonne (UT) må det være en positiv verdi. Budsjettet var litt bananas før jeg rettet alle cellene fra en negativ verdi (-1234.56) til en positiv verdi (1234.56). Dette grunnet det var fra min bank sitt oppsett (ikke Skandiabanken). Kanskje nevne i hjelp arket punkt 3: beløp i UT må være positiv.
Uansett, kjempebra budsjett og takk for tiden du har brukt og bruker på dette.
@Snartkrøsus takk for hyggelig tilbakemelding og godt tips.
Hei, Flott budsjett.
Jeg har excel 2010 så jeg må bruke versjonen 2.
har så vidt begynt å legge inn fra kontoutskriften min.
Har et lite spørsmål, hvordan legger jeg inn nye og ekstra eller tilpassede Kategorier. prøver det via Kategorinavn(fanen) men det endrer seg ikke under regnskap(fanen)
@thomas
Det er ganske klønete å endre navn på kategoriene i versjon 2. Du må endre dette flere steder. Bla. direkte i kolonne C i regnskapsfanen og i fanen som heter kategorinavn.
Dette ser kjempebra ut!
Men jeg har et problem, fyller jeg inn utgifter/inntekter i input blir ikke dette oppdatert når jet trykket ctrl alt F5.
Er det fordi jeg har excel 2010, i såfall, hvordan kan jeg få en versjon som virker?
@Olav
Om du har Excel 2010 så må du benytte en av de tidligere versjonene av dokumentet. Du finner disse tilgjengelig under nedlastning.
Hei.
Hvordan legger jeg inn nytt år?
Mvh Thomas
@Thomas
Om du benytter versjon 3, eller nyere, så er det bare å fortsette på det dokumentet du har, nytt år vil automatisk dukke opp i menyene. Om du brukere tidligere versjoner så kopierer du filen du har brukt for 2015, sletter alt du har lagt inn i “input” arket og begynner å legge inn nye data der for 2016.
Men det er ikke noe mulighet for budsjettering over flere år? Slik at når jeg starter budsjettering for 2017 så kan jeg beholde 2016?
@Morten
Nei, det er dessverre kun mulig å ha 12 mnd. med budsjett inne i modellen av gangen.
Hei,
Når jeg forsøker å oppdatere får jeg beskjed om at “Initialiseringen av datakilden mislyktes.”
Skulle gjerne fått denne versjon 3.2 til å fungere. Ser ut som det er noen virkelig gode forbedringer fra forrige versjon
@Pål
Jeg vil anta at du har Excel versjon 2010 eller eldre. Du trenger 2013 eller nyere for å få 3.2 til å virke.
Hei,
Jeg sliter med at ikke de andre fanene oppdaterer seg når jeg trykker refresh all eller CTR+Alt +F5. Gjelder alle de grønnen fanene samt analyse budsjett.
Sånn eller var dette et supert oppsett! Nå skal det spares!
@Ingrid
Hvilken versjon av budsjettet bruker du og hvilken versjon av Excel bruker du?
Jeg har samme problem, kjører MS Excel 2015 på Mac. Versjon 15.18.
Refresh all funker ikke.
@Torstein
Jeg vet ikke helt hva problemet kan være. Hurtigtaster etc. er gjerne annerledes på Mac. Om du trykker på knappen “oppdater alt”, virker det ikke da heller?
Nei, selve oppdateringsknappen funker ikke. Det skjer ingenting, virker som om formlene ikke blir lest.
Dette virker ikke for meg heller dessverre – i Excel på Mac. Mulig det heller ikke er å forvente, siden det er lagd på og for Windows. Men det hadde vært kjekt om det hadde fungert:)
Er det riktig at måneder i regnskap skal komme frem som 1,2,3 og ikke januar,februar,mars? Litt mer kronglete å holde oversikt når ikke navnet på måneden kommer frem.
Hadde også et problem med datoene som jeg limte inn den gamle versjonen, fikk feilmelding selv om de så helt riktige ut, ved å “klikke” innom hver celle forsvant feilmeldingen, med det er jo veldig tungvindt, noen ide om hva dette kan skyldes?
Forøvrig et topp verktøy for privatøkonomien, har brukt det i mange år!
@Snorre
Jeg har valgt å bruke mnd. nummer i stedet for navn. Dette for å gi et renere uttrykk og for å å spare plass i kolonne bredden. Du kan skrive inn navnet må månedene i stedet for tallene om du ønsker det. I cellen (C8i versjon 3.2) hvor det står 1 skriver du bare inn “Januar” i stedet.
Ang. problemet med datoene så virker det som om du limer disse inn som tekst. Formlene vil ikke virke med mindre disse er formatert som tall. Du kan endre alle samtidig ved å markere dem og trykke på det lille ikonet som kommer frem. Velg “konverter til tall”.
Lykke til!
Hei. Jeg har ett problem med regnearket.
For noen måneder i “Analyse budsjett” blir enkelte hovedkategorier borte selv om de har utgifter for den måneden.
Jeg har funnet ut at problemet oppstår hvis samlet utgift for den hovedkategorien er helt lik det som er budsjettert for den hovedkategorien (balanse i forhold til budsjett er lik null (0)) så forsvinner den fra “Analyse bdusjett” og budsjettet og utgifter på det arket blir skjevt i forhold til hva det faktisk er.
– Alexander
@Alexander
Dette arket viser kun avvik. Om det er 0 avvik totalt i hovedkategorien så vises ikke den kategorien. Du kan endre dette ved å trykke inne i tabellen, velg fanen “analyser” i menyen øverst, trykk på knappen “feltoverskrifter”, en dropdown meny blir da tilgjengelig øverst i tabellen. Trykk på denne og velg “tøm filter fra kategori gruppe”.
Hei.
Takk så mye for svar og oppklaring. Idag lærte jeg noe nytt med Excel!
Igjen, takk så mye for hjelpen
– Alexander
Versjon 3 er nå tilgjengelig for nedlasting. Se her for flere detaljer: http://personligbudsjett.no/versjon-3-er-na-tilgjengelig
Hei
Har lastet programmet ned å startet med å bruke det. Vi bruker Nordea og Såparebanken 1, de har negative tall i utkolonna så i den kolonna på inputarket har jeg bare gått på format, celler og endret til at negative tall vises som rødt for at det ikke skal stå minustegn foran verdien. Ellers så ser jeg at enkelte poster kan tilpasses sine egne behov og det er supert:-)
Da er vi klar for ett nytt år med bevisstgjøring av personlig økonomi.
Godt nytt år!!
@kaare
Takk for tilbakemelding. Lykke til i det nye året!
Når jeg nå har jobbet litt med prøveimport av 2014 tall så blir tallene negative importert fra inputarket selv om det ikke er – tegn foran (jeg endret bare visningen av negative tall til at de vises røde). Har du tips til en rask måte å konvertere negative tall i inputkolonna som jeg henter fra Nordea og Sparebank 1 om til tall uten -tegnet foran?
kaare sin siste blogpost er ..DIREKTE: Nå er det snart nyttår i Nord-Korea
@kaare
For å endre negative tall til positive gjør du slik:
1. Skriv inn -1 i en hvilken som helst celle.
2. Høyreklikk på denne cellen og velg kopier.
3. Marker de cellene som du ønsker å endre fortegn på
4. Høyreklikk og velg “lim inn utvalg”
5. Velg “multipliser” og velg ok.
Hei. Er et flott budsjett, men jeg har ingen behov for å følge opp månedlig, og tenkte å redusere til kvartalvis. Når jeg omdøper formlene på regnskap-arket får jeg ikke input til å fungere. Formelen min ser identisk ut med din, også med klammene du får med SHIFT+CTRL+ENTER. Likevel får jeg ikke tallene opp som summer. Kan du hjelpe meg (helst ved å forklare hvordan formlene kommer til funksjon). Får til å lage dette, men da blir det en evig lang serie med HVIS-formler eller støtteark, og det ønsker jeg helst ikke.
For øvrig fantastisk enkelt i bruk!
Annet spørsmål: Kriteriene som er lagt på “helsesjekk”, er det din vurdering av vekting mellom de forskjellige kategoriene, eller kommer det fra noe faglitteratur?
@Cato
For å plassere postene i riktig måned så brukes Måned() funksjonen i Excel. Måned nummeret som er lagt inn i linje 7 i regnskapsarket krysses mot hvilken måned en dato hører til i input arket. Samme funksjon finnes dessverre ikke for kvartal. Jeg ville løst dette ved å legge til en ekstra kolonne i input arket hvor du brukte Eller() funksjonen (og Hvis) til å fastslå hvilke kvartal en dato hørte til. Så ville jeg endret formlene i regnskapsarket til å sjekke denne nye kolonnen i stedet. Celle D11 skulle da se slik ut: =+SUMMER(($B11=Input!$I$22:$I$10046)*(D$7=Input!$J$22:$J$10046))*Input!$H$22:$H$10046) Hvor kolonne J her er den nye kolonnen.
Helsesjekken er delvis basert på ekspertråd plukket opp rundt forbi og delvis på egen synsing.
Lykke til!
Takk, det fungerte helt topp. Men jeg lurte litt for å forstå formelen bedre og lagde en identisk formel i et nytt regneark. Da får jeg dem ikke til å fungere, selv om klammene er kommet med. Den henter kun det som er første linje i input-arket, og klarer ikke “identifisere” de andre input-linjene. Gjør jeg noe feil eller er det noe spesielt med formlene som ikke er synlig som gjør at formelen er mer dynamisk?
Hei. Lurer på en ting ang føring av Kommunale og renovasjonsutgifter.
Hvor er det naturlg å føre dette? Ingen spesifike felt for dette.
@Geir Egil
Jeg ville nok puttet kommunale avgifter inn på konto 29. “Annen kostnad hjem”.
Takk for et omfattende budsjett! Kanskje litt for stort for meg,men jeg prøver meg fram. Et problem: jeg har ført inn regnskap fra september, og hadde denne måneden inntekt fra lånekassen og fra jobb. Det er kun lånekasseinntekten som blir registrert i regnskapet. Alle andre utgifter er registrert der. Jeg har prøvd flere ulike lønnskategorier, og har oppdatert arket flere ganger. Hva kan være feil? Jeg har ikke gjort noe annerledes i den raden enn i de andre utgiftene/inntektene. Det er synd, for uten den lønna går hele regnskapet i underskudd!
@Ingeborg
Det problemet har jeg ikke vært borti før. Du er sikker på at inntekten ligger i kolonne I (inn) og at du bruker et kategorinummer som er i bruk (f.eks 11)?
Veldig bra!
Hei!
Har lagt inn utgifter/inntekter, men når jeg trykker på f9 skjer det ingen ting. tips?
PS: bruker Mac og har office2011
@jeanette
Hurtigtastene er nok annerledes. Det skal uansett oppdatere seg når du lagrer dokumentet.
Flott mal
Jeg har brukt den som utgangspunkt til å bygge min helt egen versjon.
Noen av endringene jeg har gjort:
– I tillegg til å sortere på kategorier, sorterer vi nå også på flere kontoer (felles regning, bruk1, bruk2)
– Byttet matriser med pivottabeller (for å slippe krevende prosesser)
@Nina
Pivot gir raskere kalkulering og færre feilkilder. Er enig at det er bedre å bruke. Satser på å oppgradere modellen etterhvert.
Hei!
Dette ser veldig bra ut! Kommer det en oppdatering for 2014 og?
@hauge Meget mulig det kommer en oppdatering i løpet av 2014. Jeg har ikke så mye på tapetet dog. Programmet fungerer fint til mitt bruk og jeg har ikke fått inn så mange endringsønsker.
Flott budsjett. Lastet det ned og begynte å legge inn tall. Jeg bruker LibreOffice og opplever at regnearket “lever sitt eget liv”. Det kan ha med filformatet å gjøre kanskje. Noen erfaringer med det her inne? Er det mulig å få filen i Open Document-format?
@axel
Jeg benytter ikke open office. Mulig noen som gjør det kan bidra?
Hei.
Dette regnearket passer perfekt for meg.
Det jeg nå lurer på er hvordan jeg gjør det neste år.
Kan jeg fortsett i samme regneark eller kommer det en ny versjon?
@alexander B
Så bra! Neste år kan du starte på nytt med et tomt dokument (evt. kopiere det du har og slette det du har lagt inn i input arket). Mulig det kommer en ny versjon i 2014, med noen mindre forbedringer. Jeg tar imot innspill om du har noen.
Lykke til!
Hei. Hvordan fører man saldo i starten av mnd? Siden lønna kommer inn den 12. hver mnd. har jeg jo alltids penger på konto når det kommer til slutten av mnd. Disse pengene “forvinner” tror jeg?
Fordi det står at jeg går med underskudd nesten hver mnd (Men det er også fordi jeg sparer endel hver mnd.)
Men hva gjør man altså med saldobeløpet ? Tusen takk for svar
Flott program
@Sigrid
Overskuddet / underskuddet du har hver mnd. vises i linje 21 i “regnskaps arket”. I grafen nederst i det samme arket vises dette i søylen “resultat”. Dette er da hvor mye bedre / dårligere likviditet du har fått gjennom året. Sparing gjør ofte pengene litt mindre tilgjengelige. Det kan være lurt å prøve å øke likviditeten litt hele tiden.
Nå var jeg visst litt kjapp. Slettet den og prøvde å innstallere på nytt, da gikk det fint:)
Jeg prøvde å laste ned den siste versjonen (til excel 2007?!?), men har XP så det fungerte dårlig. Finnes det ikke noen nyere versjon?
Takk for noe som ser ut til at virkelig kan hjelpe meg med å endelig komme igang med ett budsjett!
Jeg har riktig nok ett spørsmål.. Som hadde gjort det hele lettere.
Jeg har nå lagt inn hele 2013 hittil, og en ting jeg stusser over er:
Når jeg legger inn på “14” Renter/avkasting, så er det kun INN ( på input) som fungere. Hvis jeg prøver å legge inn på UT så kommer ikke dette opp i regnskapet. Skal det være sånn?
Motsatt efekt får jeg når jeg tar “ut penger” fra 119. Bedre forklart: Når jeg setter “UT” på 119 så kommer det inn i regnskapet men når jeg setter “INN” så kommer det ikke noen steder. Det jeg hadde håpet på er jo at det tidligere beløpet på 119 hadde blitt mindre. og at 10 hadde blitt større..
Gjør jeg noe galt eller skal ikke dette gå?
Mvh Julian
Julian sin siste blogpost er ..Backpacking: Tips som gjør din tur bedre
@Julian
Kategori 10 – 19 er kun inntekter. Rentekostnader skal du legge inn et annet sted. Om du har behov for å legge inn noe motsatt vei så kan man legge inn beløpet med negativ verdi (vil redusere inntektene) i INN kolonnen (kategori 10 – 19) eller negativ verdi i UT kolonnen (vil redusere utgiften).
Årsaken til at det er satt opp slik er at det reduserer antall formler som er nødvendig i arket, noe som igjen gjør at kalkuleringen går fortere.
Hei!
Virkelig et flott budsjett du har laget, er godt igang å legge inn data…
Jeg har to spørsmål:
1. i “input” fanen: Er det mulig å slette de tre kolonnene mellom “dato” og “tekst” – for å lette innliming fra exel-dokumentet fra Handelsbanken? Er redd dette vil forkludre!
2. Finnes det et sted hvor jeg kan printe ut oversikt over input-kategorier? Det ville lettet i forhold til at disse fremkommer litt dårlig på skjermen!
Takknemlig for svar.
@Per-Øyvind
1) Ja, disse kan du slette uten at det skal ha noe å si for funksjonene i arket.
2) Disse er tilgjengelig i i arket “KategoriNavn”, som du finner helt til høyre blant arkene.
Lykke til!
Hei,
Flott budsjett! Men går det an å få en enklere “versjon”? Med ikke fullt så mange sider?
Kan jeg f.eks. slette Helsesjekk, Lån, Lån 2 el. Oppussing m.m uten at det har noe å si for de andre sidene?
Vil bare ha ett litt mere basic oppsett.
@Stine
Det enkleste er nok å høyreklikke på fanene du ønsker å ta bort og velge Skjul / Hide. Da er disse ikke synlig i oppsettet, samtidig som du ikke risikerer å ødelegge noe av dynamikken i filen.
Hei.
Fint oppsett!
Jeg sliter (som flere andre) med #VERDI-feil. Har kontrollert både inn, ut og dato kolonnene et par ganger nå. VERDI-feilen kommer inn for all Inntektsposter (10-19) samt post 106 for utlegg. Har forsøkt forskjellige inntektsposter og benytter aldri post 106 i “input”.
Noen som har noen forslag til hva som kan være galt?
@Eirik
Det synes å være noe galt med en eller flere av verdiene i “inn” kolonnen din. Et punktum i stedet for et komma f.eks, eller et mellomrom mellom to tall. Du kan f.eks prøve å slette en og en verdi og så se når det begynner å virke.
Takk for svar!
Har forsøkt å fjerne alle “inntektsposter”, det vil si at ikke har noen tall i “Inn”-kolonne. Har heller ingen “UT”-poster med 106 kategori. For alikavel fortsatt #VERDI-feil for alle inntektsfelter (10-19) og 106 Utlegg..
Forsøkte også å fjerne én og én inntektspost – uten forandring..
@Eirik
Hmm.
Da har jeg ikke så mange forslag. Prøv å laste ned budsjettet på nytt, og legg inn noen poster. Får du denne feilen selv om du kun har lagt inn noen få poster?
Prøvde nå med utskrift fra Skandiabanken, og da fungerer alt med en gang.
Med tilpasning fra utskrift fra Sparebank1 slutter det å fungere etter 1-3 linjer.
Har lastet ned på nytt og tatt post for post, uten noe endring. Synes dette er veldig snodig.
@Eirik
Du kan evt. sende meg noen linjer med input fra sparebanken1, så kan jeg se på det.
har en litt liten skjerm og da fungerer dette Excel arket litt upraktisk, er det mulighet for å få gjort sånn at når man er på input og vil gjøre sånn at der man skal skrive inn kan komme lenger opp ? en måte å minimere alle de forskjellige rutene med kategorier osv. fordi på en liten skjerm blir dette omtrent hele skjermen mens der du faktisk skal skrive inn blir langt nede og ganske smått
@Jan-Thomas
Det enkleste er vel å zoome ut litt. (Nederst til høyre om du benytter Excel)
Imponerende.
Etter 10 min så jeg at vi bruker 4000 mer enn vi har…
@george
Lykke til med å komme på track
Takk for regnearket som vi har lastet ned og bruker ivrig. Det har gitt oss god oversikt, og vi skjønner nå hvor vi bør redusere utgifter osv
@Eli og Andreas:
Takk for hyggelig tilbakemelding. Lykke til videre!
Veldig bra oversikt med dette budsjetet, men eit par spm.
Skal kontantuttak i minibank førast? I tilfelle kvar?
Dersom man aukar lånet, korleis føre det i budsjettet?
@Bmi:
Kontantuttak: Kontantene du tar ut bruker du til noe. Det enkleste er å føre uttakene fra minibank som en utgift i den kategorien du har brukt kontantene. Evt. kan du la være å føre uttaket av minibanken og legge inn kjøpene du gjør kontant manuelt.
Øking av lån: Om dette gjelder et forbrukslån, så ville jeg ført dette som en reduksjon i sparing. Om det gjelder økning av huslån til f.eks oppussing så ville jeg lagt det inn på 402 f.eks.
Hei. Et virkelig godt excelstykke du har lagt. Håper det kommer en ny oppdatering før jeg fører inn for mye
@Petter
Ny versjon er lastet opp i dag.
Hei
Under fanen Oversikt D37 har vi annen kortsiktig gjeld. Når vi i løpet av året betaler ned på denne gjelden, hvilken kategori skal det fylles på?
@Jan Magne
Jeg ville lagt inn nedbetaling på annen kortsiktig gjeld som Annen sparing.
heisann! Når jeg skal legge inn en sum i regnskapet her, hva skal jeg da gjøre? Om jeg fører opp f.eks “20000” på inntekt i januar på person 1, så summeres ikke dette videre i regnskapet.
Kort fortalt, summeringen fungerer ikke i det hele tatt. Når jeg trykker “enter” i koden som skal auto summere så kommer bare #VERDI! opp. Når jeg fører inn diverse tall i regnskapet blir det som å bare skrive ting i en vanlig tabell i word.
Hva gjør jeg feil?
@martin
Auto kalkulering er slått av, slik at du må trykke F9 eller lagre i Excel for at budsjettet skal oppdatere seg. Om du får opp meldingen #verdi så er sjansen stor for at du har lagt inn tall i feil format. F.eks benyttet punktum i stedet for komma.
Hei,
Jeg får ikke med formlene når jeg laster ned, hva gjør jeg galt?
TEP
@TEP
Jeg må nesten vite litt mer før jeg kan si noe om det. Hvilket program benytter du og hvor er formlene borte?
Hei
Jeg er foreløbig på en modifisert versjon av 1,72 filen din, og har litt endringer jeg vil gjøre for 2013. Men først lurer jeg på om du kommer med en ny versjon i januar 2013?
@Remi
Jeg håper å ha en ny versjon klar i løpet av januar. Jeg kan dessverre ikke love noe. Har du noen forslag til forbedringer?
Hei og takk for et fint regneark som gir god oversikt. Har brukt regnearket siden jan12 og synes regnearket er veldig bra, helt på toppen av de jeg har prøvd ut. Jeg lurer på et par ting som ville gjort regnearket bedre for mitt bruk:
1: Hvordan kan jeg legge til en ekstra linje i regnskapet, feks linje 18 på inntekt som ikke er der i dag? I vår husstand har vi to inntekter, og jeg har valgt å vise hver sin bruttoinntekt på linje 11 og 12. På linje 17 har jeg tatt “forskuddstrekk” for å få riktig beløp inn på konto, men har da vært nødt til at begges forskuddstrekk står der som en felles samlesum. Hvordan lager jeg feks en linje 18 som gjør at jeg også kan skille hver sin forskuddstrekk. (Årsaken er at jeg ønsker å se hva bruttoinntekten er, og hva hver av oss har betalt i skatt mtp planlegging av skatteoppgjøret). Det ville vært fint å skille skatten til oss begge, og vi bruker allerede de andre postene i inntekt fra 11-19.
2: Er det en måte å bruke regnearket på sånn at kontantprinsippet ikke må bli anvendt? Feks når jeg betaler for abb, bilavgift, forsikring osv så betaler jeg for en lengre periode enn måneden beløpet trekkes fra konto. Er det mulig å koble inn en form for “balansekonto” (evt egen post for forskuddsbetalte kostnader som ikke påvirkes av overskudd/underskudd den enkelte måned?). Det optimale ville vært å fordele kostnaden jevnt over hele perioden det gjelder, og det er da lettere å planlegge et budsjett noen måneder frem i tid.
Takk igjen for et fint regneark og svar.
@Cato,
1. Legg til en linje under linje 17. Marker linje 17 kolonne D til R. Hold musen over den lille prikken som er nederst til høyre i det markerte feltet ditt og dra ned en linje. Formlene vil da kopieres ned på den nye linjen din. Legg inn tallet “18” i kolonne B og ønsket tekst i kolonne C. Så er du klar
2. Å periodisere kostnadene lar seg gjøre ved litt Excel trylling. Jeg har ikke lagt opp til dette, da dette er mer enn hva folk vanligvis trenger. En enkel måte å gjøre dette på, om det ikke er viktig at salo på bank oppdateres automatisk i Excel arket, er å legge periodiseringen direkte inn i input arket. Om du i januar betaler for 900 kr for kabel tv som gjelder januar – mars så kan man legge inn 3 linjer med 300 kr. En linje for hver mnd.
Hei.
Har nå ført regnskapet siden jan 2012 og synes det er greit. Lurer på hva jeg gjør 1. jan 2013? Lagrer jeg 2012, laster ned ny fil fra deg og starter med blanke ark?
Mvh T-J-Andersen
Tore-Jarl,
Ja, det kan du gjøre. Håper å komme ut med en ny versjon snart.
Alternativ kan du lagre den versjonen du har nå som en ny fil og slette alt du har lagt inn i input arket og starte på nytt.
Nei, bruker ikke desimaler, og feilen skjer i hele regnskapsarket (alle poster) etter å ha calculated korrekte input. Har prøvd å opprette et helt nytt dokument, og det går å kopiere linje for linje over fra input til input, men plutselig dukker feilen opp igjen, ved en helt annen row etter calculated.
Finner ikke ut av det…ennå, skal gi tilbakemelding.
Alberto: Jeg fikk også den feilmeldinga, og problemet var at excel-eksporten brukte komma/punktum som tusenskilletegn. Måtte fjerne dem manuelt, og da funka det.
Er det flere enn meg som får #VALUE! i regnskap etter å ha “calculate”??
HAr putta inn nesten hele 2012 i input.
Er det noen måte å det vekk ?
Takk for et eller fint oppsett!
Dette er en feilmelding som typisk oppstår når du har brukt tegn i en celle som programmet forventer tall i. Det kan også være at man har byttet ut komma med punktum. Se igjennom ut og inn kolonnene om det kun er tall i disse feltene.
Hei.
Hvordasn kan jeg overføre utskrift fra nettbank?
Klipp og lim, eller finnes det en annen måte?
Bra budsjett!!!
Det fleste nettbanker lar det eksportere kontoutskriften til Excel.
Alt for komplisert for en enkel sjel.
Hei igjen,
Fant det jeg spurte etter, men lurer nå på følgende:
Når jeg legger inn renter på huslån legges ikke disse på saldoen på huslånet – er ikke det meningen?
Jeg vet ikke helt om jeg forstår hva du mener. Renter er en utgift. Avdragene er derimot sparing og vil redusere saldoen på lånet ditt.
Lykke til med budsjettet
Fantastisk verktøy! Hvor skal jeg føre avdrag på huslån? Ser bare renter? Under Hjem (20?)
Erlend F. sin siste blogpost er ..Hvordan ROMI gir markedssjefer bedre innsikt og økt tillit i bedriften
hei fins det en versjon uten passord,kommer jo ikke inn på noe her
på forhånd takk
Alle de nye versjonene er uten passord. Noen eldre versjoner har passordet ‘pb’.
Spørsmål vedr. PersonligBudsjett-02102012
Hei.
Vi har benyttet et annet budsjett / -regnskaps program i mange år men er ikke helt fornøyd med dette.
Personligbudsjett ser kanskje ut til å være noe for oss.
Har et spørsmål.
Vi setter av hver måned en fast sum ekstra penger til en egen konto for utgifter som ikke kommer hver måned (eks. forsikringer, telefoner, årsavgifter, strøm, etc.).
Når disse kommer for betaling, betales disse utgifter fra denne konto (kan si at dette er en form for sparekonto)..
Hvordan skal dette føres i PersonligBudsjett ?
Denne konto beholdning vil jo endre seg etter hva som går ut og inn.
Samme spørsmål kan stilles om vi tar ut fra en sparekonto og kjøper eks. nytt kjøleskap.
Håper det fines en løsning for dette.
Med hilsen
Cato Hilstan
Cato,
Det er kontantmetoden som blir brukt i regnskapet. Sparing blir da en “utgift”. Om du senere tar ut noe fra sparekontoen så blir dette en “inntekt” / reduserer sparingen. Om du setter av 500 kr. hver mnd. i 10 mnd. til kjøp av nytt kjøleskap så vil regnskapet vise en sparing / kostnad på 500 kr. hver mnd. Når du så kjøper kjøleskapet så vil regnskapet vise 5 000 kr som en kostnad på hvitevarer og 5 000 kr. som redusert sparing. Resultatet for den mnd. du kjøpte kjøleskapet blir da 0.
Ettersom det er Excel man benytter så kan du endre dette om du ønsker det på en annen måte. Programmet er ikke passordbeskyttet.
Lykke til!
Kjekt verktøy.
Prøv Pivot-tabell og -diagram på eigne ark i staden for filtrering i Input-lista.
Feil i ‘Regnskap2!C56′ – begge biler lagt til dobbelt