Steg 1
Det første du trenger å gjøre er å få en oversikt over hva du bruker penger på. De fleste nordmenn bruker kort når de handler og betaler regninger i nettbanken. Dette gjør det enklere å holde oversikten. Du trenger da ikke ta vare på kvitteringer for kjøpene du gjør med mindre du betaler noe kontant. Registrer så utgiftene og inntektene dine. Dette kan du gjøre i budsjettet du kan laste ned her på siden, i et annet ønsket system, eller i en notatbok. Bruker du programmet du laster ned fra denne siden tar ikke dette mer enn 30 minutter pr. mnd.
Steg 2
Når du har registrert dine transaksjoner (utgifter og inntekter) i noen måneder vil du få et bilde av hva du bruker pengene på i dag. Jeg kan nesten garantere deg at du blir overrasket, særlig over hvor mye penger man egentlig bruker på ting man i utgangspunktet trodde kostet lommerusk.
Steg 3
Sett opp noen mål på hvordan du ønsker å bruke pengene dine. Hvor mye vil du spare hver mnd? Hvor stor buffer skal du ha på konto? Hvordan stemmer målene dine med virkeligheten i steg 2? Hvilke utgifter må du redusere for å nå målene dine?
Steg 4
Fortsett å registrer dine utgifter og inntekter og overvåk om forbruket ditt hver mnd. er slik du ønsker. Bruker du budsjettet du kan laste ned her på siden vil tallene bli presentert på en enkel måte i mange fine statistikker. Automatiser sparingen din. Legg inn automatiske trekk for nedbetaling av lån, BSU sparing, fondssparing osv i nettbanken din hver mnd samme dag som lønningen kommer. Det er for mange enklere å la være å bruke pengene om de ikke er tilgjengelig på Visa kortet.
Se også gode råd på veientilrikdom.blogspot.com [del 1], [del 2].
Hei,
Tusen takk for et flott verktøy! En fantatisk oppgradering fra mitt eget enkle excel budsjett/regnskap.
Du har tidligere skrevet at regnskapet er basert på kontantmodellen (eller no lignende) slik at overføring mellom egne kontoer ikke skal føres i en kategori.
Likevel er det så at jeg sparer hver måned fra brukskonto til sparekonto – skal ikke dette registreres som “annen sparing (post 119)? Ønsker å få en oversikt over sparingen.
@TJ
Om du overfører penger til en egen sparekonto så ville jeg lagt dette inn på post 119. Når du tar penger ut igjen fra sparekonto så ville jeg redusert post 119.
Hei
Jeg bruker mac og microsoft excel 2008 for mac.
Har lagt inn data på input ark, men får bare #VERDI! på regnskap ark og de andre arkene. Har også lagt inn data på oversikt.
Har aktivert beregninger og trykket F9. Ingen ting skjer.
Har prøvd versjon PersonligBudsjett-v.-1.721.xlsx & Personligbudsjett-v.-1.00-2003.xls
Når du får #VERDI! i en celle så er den typiske årsaken at inputen ikke lagt inn som tall. F.eks at du har brukt punktum i stedet for komma.